Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

maandag 23 september 2013   —  3 reacties » Lees meerLees Minder

Het is niet wat je denkt

Schrik niet! Deze roze olifant is niet ten prooi gevallen aan een stroper of aan het hardnekkige olifanten-SARS-virus. Integendeel! Deze olifant lag gewoon rustig te slapen. En dat is precies wat er met dit blog gebeurd is het afgelopen jaar. Het heeft even in de sluimerstand gestaan. Zie het als een uit de hand gelopen winterslaap.

Maar Het Roze Olifantje is terug en staat weer op poten. Scherper en fitter dan ooit. Klaar om de scepter te zwaaien over het reclamerijk. En dit doet hij natuurlijk niet alleen.

Uit Amerika. De Bruine Beer. Met de kracht van het schijt.

Uit Afrika. De Gouden Leeuw. Met de kracht van het goud.

Uit de spouwmuur van je zolder. De Grijze Muis. Met de kracht van oud.

Uit China. De Paarse Krokodil. Met de kracht van gerechtigheid.

Uit het ziekenhuis. De Rode Hond. Met de kracht van viraal.

Uit “hoe heette dat land ook alweer?” De Witte Geit. Met de kracht van het onverklaarbare.

Van een andere planeet. Het Zwarte Schaap. Met de kracht van onpartijdigheid.


Hun krachten gebundeld vormen samen Het Roze Olifantje.
Maar zelfs dan is er nog een onbenoemde kracht en dat zijn jullie! De lezers van dit blog. Trek samen met Het Roze Olifantje ten strijde om het mooiste, beste, slechtste, gekste of vaagste reclamewerk boven tafel te krijgen. Mail ons. Volg ons. Like ons.


 
 
maandag 12 november 2012   —  2 reacties » Lees meerLees Minder

QR codes op auto’s

Zie je het al voor je? Je rijdt op de snelweg achter een bedrijfswagen met op de achterruit een QR code en raakt geïntrigeerd door de mogelijke boodschap die verscholen gaat achter die code. Je kijkt schichtig om je heen of er toevallig geen politie in de buurt is en graait in je binnenzak naar je smartphone. Je opent de QR scanner-app en probeert door je voorruit scherp te stellen op je voorganger, maar tevergeefs. De auto met QR is te ver weg. Je geeft gas bij en probeert het nog een keer met wederom geen succes. Dan nog maar een beetje gas totdat je bijna op zijn bumper zit. Weer niet! Verdomme!

Geïrriteerd open je de standaard camera-app op je telefoon en maak je een gewone foto. Thuis aangekomen laad je de foto in op je computer en probeer je op CSI-achtige wijze de QR code te vergroten. Uiteindelijk scan je via je beeldscherm de QR-code met de scanner-app en wat denk je? De site online casino van het bedrijf! Godskolere, daarvoor al die moeite?!

Wat bezielt bedrijven zoals Tulleners BV om een QR-code op hun bedrijfswagen te zetten? Is het gewoon om hip te doen? Richten ze zich vooral op voetgangers? Of hebben ze echt de illusie dat een QR code op een auto de boel een stuk gemakkelijker maakt?

Nu maar wachten op QR-codes op auto’s die, nadat je ze gescand hebt, je informeren met boodschappen zoals: “if you can read this you”re too close”, “baby aan boord” of “alleen een idioot neemt de tijd om deze QR code te scannen!”


 
 
donderdag 8 november 2012   —  1 reactie » Lees meerLees Minder

Buyral ziekt viraal

Daar zit je dan als rode hond. Handen in het vacht, tranen in de puppyogen. Jarenlang heb ik de beste virals opgesnuffeld en wat blijkt: alles wat ik voorheen als viralindicatie zag is hartstikke gekocht. Likes, clicks, alles. Als je tenminste het Buyral filmpje van reclamebureau John St. gelooft. Old Spice, Cadburry, maar ook de grootste viral hit ‘Gangnam Style’ blijkt niet zo succesvol als het lijkt volgens http://buyral.ca/.

Een mooie knipoog naar het kopen van Facebook likes en Twittervolgers.
Al is het Buyrolfilmpje met 300K kijkers natuurlijk nog maar een schijntje van de gemiddelde viral.


 
 
dinsdag 16 oktober 2012   —  1 reactie » Lees meerLees Minder

Directe verbinding

Lyon en Brussel komen dichter bij elkaar te liggen dankzij de Franse spoorwegmaatschappij SNCF. De maatschappij biedt namelijk een directe treinverbinding tussen deze twee belangrijke steden. Met de TGV sta je als Lyonees dus in een mum van tijd in hartje Brussel. Om dit te bewijzen installeerde TBWA\Paris een 3 meter hoge kijkdoos op Place de la République in Lyon. Argeloze voorbijgangers die een kijkje namen stonden plotsklaps in directe verbinding met het historisch centrum van Brussel waar zij vriendelijk ontvangen werden door de burgemeester, een orkest en natuurlijk de inwoners van Brussel.


 
 
vrijdag 12 oktober 2012   —  1 reactie » Lees meerLees Minder

Kaspersky snapt hun eigen product niet

Trojan Horses, wormen en ander ongedierte op je pc. Om ervoor te zorgen dat je pc geen dure prullenbakvulling wordt is er veel software op de markt om je daar tegen te beschermen. Één van die aanbieders is Kaspersky Internet Security. Een softwarepakket wat je, naast antivirusbescherming, ook bescherming biedt tegen “de nieuwste malwareaanvallen en de steeds complexer wordende internetdreigingen”. Aldus de site van Kaspersky.

Helder verhaal eigenlijk. Een stukje software wat je computer beschermt. Heel erg troebel daarentegen is de commercial van Kaspersky. Want daar lijkt het alsof de marketingafdeling het product wat ze verkopen niet helemaal begrijpt.

In het spotje horen we Kevin de systeembeheerder terwijl hij zijn persoonlijke bezittingen uitstalt op een stemmige betonvloer. Om na 19 seconden te concluderen: “Deze spullen horen bij mij. Dit ben ik en dit vind ik waardevol. Daarom wil ik ze goed beschermen.” Logisch verhaal van Kevin. Maar dan komt het: “Kaspersky Internet Security, safeguarding me.” Huh? Even voor de duidelijkheid Kevin: aan Kaspersky heb je niks als je ervoor wilt zorgen dat je kekke hoedje niet gejat wordt. Misschien heb je meer aan een goed slot op je deur.


 
 
woensdag 10 oktober 2012   —  2 reacties » Lees meerLees Minder

Dat is andere koek van Hellema

Waar Hellema eerder de aandacht kreeg van De Bruine Beer, krijgen ze met deze commercial De Gouden Leeuw wakker. De spot heeft dezelfde droogheid als de vorige twee, maar de provocerende twist hebben ze van zich afgeschud en ingeruild voor een briljante grap.

143 pakken banketspeculaas halen, 142 betalen. Naast duidelijk maken dat je blijft eten van de speculaas ook een overduidelijke knipoog naar de supermarktoorlog maken, dat is andere koek.


 
 
maandag 1 oktober 2012   —  Nog geen reacties » Lees meerLees Minder

Kom op nou!


Het uitgangspunt van de recente campagne van Basic Fit is niet slecht. De filosofie ‘Hoeveel excuses denk je nog te kunnen verzinnen om niet naar Basic Fit te gaan?’ past goed bij de prijspropositie van deze sportschool en is herkenbaar voor veel luie consumenten.

Echter, dan komt er uiteindelijk een tv-commercial uit de koker van ABOVO Media waar mijn bruine vacht van overeind gaat staan. Nergens zien we de smoesjes, het uitstelgedrag of enige andere excuses om niet te gaan crosstrainen of abcrunchen. Terwijl daar volgens mij écht wel wat leuke grappen mee te verzinnen zijn.

Nee, in plaats daarvan zien we het laatste sekssymboolkunstje én een dubbele dosis overacting van oude-glorie-budgetbabe Tatjana die beter af zou zijn met het (laten) liften van huidplooien in plaats van halters. Kom op nou!


 
 
woensdag 26 september 2012   —  1 reactie » Lees meerLees Minder

Waarzegger met voorkennis

Rare spam met slecht geschreven teksten die je vragen om in te loggen via internetbankieren: het is aan de orde van de dag. En in dit digitale tijdperk waarbij je hele leven online staat, lijkt voor sommige mensen privacy geen issue. Dat je niet alles zomaar online moet gooien willen de makers van deze Belgische veilig bankieren campagne duidelijk maken.

In het centrum van Brussel werden voorbijgangers gevraagd of ze mee wilden werken aan een nieuwe tv-show. Een tv-show waarin Dave de waarzegger vanalles blijkt te weten over die mensen. Waar ze op school zaten, wat voor motor ze hebben, of ze een tatoeage hebben, etc. Maar ook hun financiële informatie blijkt Dave te weten. Rekeningnummers, uitgaven en zelfs het huidige saldo. Niks blijkt geheim voor Dave. Totdat het doek valt…


 
 
vrijdag 31 augustus 2012   —  2 reacties » Lees meerLees Minder

Altijd hulp in de buurt

De ene keer doen ze het heel simpel, de andere keer heeft het een diepere laag. TBWA doet ‘t gewoon voor KPN. Ondanks de deja-vu-pay-off pakken ze met deze commercial wel de aandacht van De Gouden Leeuw.

Geen callcentermiep met headset, maar een creatieve manier om de 24/7 klantenservice uit te leggen: de hulp van je vader. De persoon die je alles leert in het leven. Je eerste stapjes, stukjes fietsen, band plakken en drinken uit de pak, voor alles kun je terecht bij je vader. En zoals het bij generatieverschillen vaker gaat, helpen uiteindelijk jongeren de ouderen met alle nieuwe ontwikkelingen. Het bruggetje naar de klantenservice van KPN is daarna makkelijk gemaakt. Want heb je even geen hulp in de buurt, dan is er de klantenservice van KPN.


 
 
maandag 20 augustus 2012   —  Nog geen reacties » Lees meerLees Minder

Oude koeien uit de sloot gehaald

De Grijze Muis deed dit weekend een vreugdedansje. Eén van Neerlands favoriete merken is terug: Melkunie! Inclusief Peer Mascini en koe. Zonder zijspan dat wel, maar daarvoor in de plaats een Facebookpagina. Hoewel hier nog niet zoveel te beleven valt, staan de huisregels waarschijnlijk garant voor wat nog komen gaat. En ik vind dat het ook voor de tv-commercial geldt. Prima commercial, maar het is wat mij betreft nog geen bommetje.

Daarbij viel de Witte Geit ook nog iets op. Nadat Peer het nieuwe pak aanprees zei hij: “Maar aan de inhoud is niets veranderd. Daar moet je niet mee knoeien.” Maar zei de Witte Geit (en daar begon onze discussie) “Melkunie is niet meer van Campina, maar van Arla. Dus er is juist geknoeid met de producten!” Waarop ik zei dat het natuurlijk om de vertrouwde stijl van Melkunie ging. We beslechte onze discussie in het voordeel van de twijfel. Want het blijft bijzonder dat “al het goeie” voldoende is om zelf af te maken: komt van Melkunie koeien. We volgen de comeback daarom op de voet.