Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

vrijdag 27 september 2013   —  1 reactie » Lees meerLees Minder

Deze ga je onthouden!

De gouden leeuw heeft er weer één bij zijn staart te pakken. Uit de reclamejungle van Ecuador brulde namelijk een wel heel scherp idee. Het natuurlijke voedings supplement “MultiCebrina” wie kent het niet, verbetert je geheugen. De Zuid Amerikanen bedachten dit geheugen te gaan belonen via radio.

In radio spotjes hoor je eenzeeringewikkeldvervelendlangemoeilijkteonthoudenURL. Als je het voor elkaar krijgt op die site te online casino komen heb je prijs. Geweldig toch. Want op deze manier laat MultiCebrina echt zien dat een goed geheugen zo zijn voordelen heeft. Simpel en spraakmakend en het bewijs dat het medium radio nog lange niet is afgeschreven.

Kortom, smullen voor de leeuw!


 
 
vrijdag 27 september 2013   —  Nog geen reacties » Lees meerLees Minder

Een grote Witte Geit

Welkom bij weer een aflevering van “Raad het concept!” De opgave van vandaag is weer een mooie uitdaging voor u. In de nieuwe positionering van accountantskantoor Hoenderbos Kleinloog spelen, net als op Het Roze Olifantje, een hele hoop beesten de hoofdrol. We zien iedere keer een grote en een kleine variant van een bepaald dier, samen met de heading “Voor grote en kleine beslissingen.”

Ik kan vast verraden dat het antwoord niet ligt in het spel tussen het beeld en de heading, dat zou te makkelijk zijn. De vraag luidt namelijk: Verklaar het concept van de nieuwe positionering van accountantskantoor Hoenderbos Kleinloog. Wat is de link tussen de dieren en het accountantskantoor?


 
 
donderdag 26 september 2013   —  4 reacties » Lees meerLees Minder

De kracht van het konijntje

Ze hebben dat kut-konijn vervangen! Het eerste wat door mijn hoofd schoot toen ik deze commercial zag. Wat een ramp, dacht ik. Want het is zo’n sterk icoon, dat ik bij de eerste seconde al precies weet waar het eindigt. Met uitzondering van die ene keer dan dat er opeens een heleboel konijntjes waren. Toen was het even spannend welk konijntje het langst zou doorgaan.

Na de eerste shock besefte ik dat als ik de robotjes maar vaak genoeg zag, deze waarschijnlijk net zo’n sterk icoon zouden worden als het konijn. En logischer ook, bedacht ik later, want laten we eerlijk zijn je verwacht eerder een robot met een batterij dan een konijn, toch? Dat hebben ze goed gedaan, die jongens van het reclamebureau van Duracell. En gelukkig, ook aan het eind van deze commercial blijft er ééntje over. Een rood robotje en die is van Duracell natuurlijk.

Mijn werkelijkheid wordt ineens verscheurd, er rijdt zomaar een auto door het beeld. Huh? Een auto? Ja. Een Audi om precies te zijn. Ik had het niet zien aankomen. Vorsprung durch Kopieren, heet dat waarschijnlijk in goed Duits. Of zou de e-tron een co-creatie zijn met Duracell?


 
 
donderdag 26 september 2013   —  Nog geen reacties » Lees meerLees Minder

Haastige spoed…

Het idee van een snelle auto die een advertentie uitrijdt is natuurlijk al veel vaker gedaan. Op het eerste gezicht lijkt deze advertentie dus prima voer voor De Paarse Krokodil. Waren het niet dat er een ongelofelijke denkfout inzit.

Het was op een maandagmorgen. De ochtendzon scheen door de ruiten van reclamebureau Fred & Farid Shanghai. Creatief team Gregoire en Pierrick hadden net een zwaar weekend achter de rug met veel feesten en alcohol. Gregoire zit achterover in zijn bureaustoel en gaapt “Zullen we toch maar dat idee met die auto die de advertentie uitrijdt uitwerken?” Pierrick knikt “Is goed, want Porsche verwacht voor de middag het idee dus dan kan ik nu even plaatjes zoeken.” Gregoire vermant zich “Mooi, dan denk ik na over de copy.”

Pierrick logt in bij Getty en gaat op zoek naar een skyline. “Hey Greg, ik pak de skyline van New York voor de achtergrond, dat is lekker internationaal.” “Goed” antwoordt Gregoire.

“Godver, overal staan die Twin Towers nog op! Dat wordt shoppen geblazen”, mompelt Pierrick. “Hup lens flare erover. Niks meer aan doen.” “Hey Greg! Heb jij nog nagedacht over die copy?” Gregoire kijkt verschrikt op vanachter zijn scherm “Oja die copy! Sorry, er kwam even iets tussendoor. Zet er anders maar gewoon 911 onder. Teveel copy zou alleen meer afbreuk doen aan het idee.” “Prima!” antwoordt Pierrick “Dan maak ik nog een paar variantjes.”


 
 
woensdag 25 september 2013   —  2 reacties » Lees meerLees Minder

Nieuwe Hak niet zo kool

Na de briljante afscheidsrede van Martine Bijl moesten we de nieuwe campagne wel op het hakblok leggen. Op 3FM was te horen dat niet Martine iets anders wilde, juist Hak was toe aan iets nieuws.

Dus kwam Ronald Koeman. Natuurlijk, een uit de kluiten gewassen Hollandse jongen. Met dat betreft snappen we het wel. Maar anders? De Paarse Krokodil zei meteen schubbig “BN-er, side kick, tafereeltje op het land, foute woordgrappen; het riekt naar kopie.” De Bruine Beer brulde op zijn beurt dat de woordgrap met kool en goal wel heel geforceerd was.

Goed, de beeldgrappen zijn leuk gevonden en waar gehakt wordt vallen spaanders. Toch lijkt het erop dat vooral het bijltje erbij neer is gelegd en er niks vernieuwends voor is teruggekomen. De eerste overleeft wat ons betreft het hakblok dus nét niet. Hopelijk dat ze de volgende in de reeks wel met een fraai hakje binnenschieten.


 
 
dinsdag 24 september 2013   —  1 reactie » Lees meerLees Minder

Save the boy!

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Niet alleen op de weg, maar zeker ook thuis. Reden genoeg voor het Britse St John Ambulance om consumenten hard met de neus op de feiten te drukken. Want uit resultaten bleek dat meer dan de helft van alle ouders niet weet wat ze moeten online casino doen als hun kind een ongeluk krijgt en in een levensbedreigende situatie komt. Zoals dit jongetje hier, dat bij het spelen uit een boom valt.

De nieuwe campagne roept op om zelf op de hoogte te zijn van eerste hulp bij ongelukken. Hij komt daarom niet alleen met een ijzersterke film die de haren op je arm recht overeind zet, maar ook met een strakke website die je stap voor stap helpt om het jongetje te redden. So go on, save the boy!


 
 
dinsdag 24 september 2013   —  2 reacties » Lees meerLees Minder

Problemen? Geen punt bij Karwei

Gaat je tienerdochter om met foute scooterboys? Geen punt bij Karwei. Een likje verf, kek behangetje, een nieuw gordijntje en je puberende dochter zit ineens liever op de bank bij moeders dan achter op de scooter bij Wesley, Damian, Dilano of Rodney. Althans, als we de nieuwe commercial van Karwei moeten geloven.

Het ongeloofwaardige gevolg van een beetje klussen werkt De Bruine Beer op de lachspieren én op de kringspier. Maar ook is hij héél benieuwd welke problemen Karwei nog meer denkt op te kunnen lossen. De eeuwige ruzie tussen Geer & Goor? De twerkverslaving van Miley? Het fileprobleem? Of pakken ze het groter aan met de crisis op de huizenmarkt? De gifgasaanvallen in Syrië? Wereldwijde terrorisme? Ik ben heel benieuwd…


 
 
dinsdag 24 september 2013   —  Nog geen reacties » Lees meerLees Minder

Uitgelaten Bolpunt actie

Al watertandend tikt deze rode hond over een nieuwe kleine actie van Bol.com. Niet alleen omdat er 100 kilo hondenvoer is te verdienen, ook omdat de flauwe grap, die weer helemaal des Bol.com is, erg smakelijk is.

Wat is er aan de hand: wie zijn hond Bolpunt noemt en laat zien dat deze zo geroepen kan worden, maakt kans op bovengenoemde prijs. Het online casino gevolg kunt u wel raden. Niet alleen online, ook op hondenuitlaatplekken gaat het merk bol.com minstens drie keer per dag viraal. Slim! Of de hondenbezitters hun viervoeter nu massaal op trainingskamp sturen zal ons benieuwen. Voor 100 kilo voer zou ik het wel weten. Helaas zijn in mijn contract strenge clausules opgenomen, dus kan deze rode hond slechts met jaloerse puppy ogen toekijken.


 
 
maandag 23 september 2013   —  3 reacties » Lees meerLees Minder

Slappe kop thee

Een stevige kop koffie behoort tot het ochtendritueel van deze Bruine Beer. Zeker na zo’n lange winterslaap kon ik wel een shot cafeïne gebruiken. Helaas was alleen deze slappe kop thee voorhanden. En dat zorgt voor mijn eerste ochtendhumeur dit jaar.

Je kunt al raden welke briefing het bureau heeft gehad: “Maak een commercial om Lipton Yellow Label Tea te introduceren als het lekkerste kopje ‘gewone’ thee. Maak duidelijk dat het precies hetzelfde is als de normale English blend en dat je het gewoon in de supermarkt kunt halen. Maak tevens duidelijk dat het een lekker kopje thee is. Oh, en om dit zouteloze verhaal op te leuken hebben we Nicolette van Dam en haar moeder bereid gevonden om een toneelstukje voor de camera op te voeren.”

Oké, dat laatste misschien niet, maar kom op zeg! Was er dan echt niks beters te bedenken dan het verfilmen van de briefing van de klant? Is dit het niveau waartoe we zijn afgedaald in de tijd dat ik lag te pitten? Ik voel er veel voor om weer in bed te duiken, maar ik denk dat het beter is wakker te blijven. De plicht roept…


 
 
maandag 23 september 2013   —  1 reactie » Lees meerLees Minder

GTA 5 boordevol liefde

Eerst even een aantal feitjes op een rij. In de nacht van 17 september kwam de nieuwe Grand Theft Auto uit. Dat zorgde voor dikke rijen bij de Media Markt en de Saturn. Binnen 24 uur bracht de game 800 miljoen dollar in het laatje. Dat betekent dat de productiekosten (260 miljoen dollar) voor de game in één dag dik zijn terugverdiend. En na 3 dagen stond de teller al op meer dan 1 miljard dollar.

De mannen van kennen het spelletje als geen ander. Alles wat ze maken verandert in goud. Dit komt vooral door de manier waarop ze de zaken aanpakken. Want ondanks het gewelddadige imago van de game wordt alles met liefde gemaakt en tot in het diepste detail uitgewerkt.

Dat blijkt ook uit de aankondiging van de game. Op straat verschenen in diverse steden grote muurschilderingen met de hoofdpersonages uit de game. Je leest het goed; muurschilderingen. De gigantische afbeeldingen werden op de echte underground manier gemaakt, gewoon handmatig met een spuitbus. Net zoals in de game.

De vraag die bij iedereen natuurlijk rijst is, heeft zo”n game deze analoge publiciteit nog wel nodig? Het spel verkoopt zich immers vanzelf op het internet. De Gouden Leeuw is van mening dat het juist goed is dat de liefde die in de game gestoken is ook is doorvertaald naar de marketing. Kortom: Mission complete.