Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

donderdag 11 maart 2010

Urban riverdancing

Cruijf

Om de nieuwe schoenen van Cruyff Sports te promoten, organiseerden de makers in samenwerking met het Rotterdamse designbureau DC een middagje ballen op straat. En niet met verwende (en te dure) eredivisiespelers, maar met ‘pure’ voetballers van de pleintjes: balgoochelaars Soufiane Touzani en Kenan Rathinho.

Het resultaat van het middagje freestylen is een urbanesque, online commercial, een printcampagne en een degelijke website. Vooral in de commercial komt de ‘afwijkende aanpak’ van Cruyff Sports en DC tot uiting. Helaas lijkt de aanpak wel af te wijken van eerdere Cruyff campagnes, maar komt hij daardoor wel in het rijtje van de grote jongens.

En eerlijk gezegd: de commercial kan zich niet meten met de poepdure Nike- en Adidas-films die regelmatig uitgebracht worden. Misschien is het voor de streetsoccerdoelgroep net voldoende. Maar ik ben niet overtuigd.

Ik vind het vooral ook jammer dat, in de laatste paar seconden van de commercial, de stoere streetmoves worden gegoten in een laf riverdance-achtig jasje. Alhoewel, misschien is urban riverdancing wel de trend van het moment, en ben ik als Bruine Beer helemaal out-of-sync met de realiteit.

De making-of van de online commercial is trouwens ook wel aardig.


4 reacties op “Urban riverdancing”

  1. Hee Bruine Beer, je lijkt te twijfelen of het wel echt slecht is: “is ook wel aardig schrijf je”.

    Twijfel niet, het is gewoon echt kut. Al is het alleen maar dankzij die nep-Cruyff in de commercial. Dat is nog erger dan urban riverdancing.

  2. Jezus Christus (die andere JC dus) wat een slechte rip-off van de Nike klassieker freestyle. Iets te veel poespas naar mijn smaak. Trouwens wat is dat logo lelijk zeg..

  3. Wat een budreclame zeg, De campagnes van een merk als deze zouden juist dat gevoel van vroeger aan moeten uitstralen. Maar net zoals muziek, wordt het in Nederland natuurlijk weer verkracht door 2 van die pipo’s die bekend bij een bepaald publiek dmv trucjes met een bal. Wel gaaf dat daar dan ineens onze cruyff staat. Maar de de doelgroep die zich voelt aangesproken hebben daar denk ik echt schijt aan en ik denk dat de meeste niet eens weten wie de man is en de naam alleen kennen van de uber lelijke schoenen.

    PS: waarom zie je altijd alleen maar mensen met een buitenlandse afkomst die zich verdiepen in deze nutteloze (stoeren) dingen?

  4. 1heating…

Roept u maar