Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

dinsdag 1 september 2009

Snelle reclamejongens

McDonalds

Toen Usain Bolt tijdens de Olympische Spelen van 2008 verklaarde dat zijn nieuwe wereldrecord te danken was aan een flinke portie kipnuggets vlak voor de race, kon een gevatte inhaker natuurlijk niet uitblijven. Dat dacht ook TBWA\Yehoshua uit Israël. Het bureau plaatste in augustus 2008 de linkeradvertentie met de passende heading: “Fast food!”

Tijdens de afgelopen wereldkampioenschappen atletiek in Berlijn liet Bolt wederom iedereen versteld staan door twee nieuwe wereldrecords op zijn naam te zetten. Met hetzelfde gemak als de vorige keer flikte de Jamaicaanse sprinter het dus weer. Met datzelfde gemak wordt ook het oude inhakerconcept maar weer eens gerecycled. De advertentie rechts gebruikt precies hetzelfde principe als de linker.

Nu is het hergebruiken van ideeën uit andere landen geen nieuw fenomeen in de reclamewereld, maar toch blijf ik me telkens weer verbazen over de credits voor het werk. In plaats van Gert-Jan Timmer, Matthijs Slot & Ernst Jan van Rossen, die verantwoordelijk zijn voor de creatie van de Nederlandse vertaling van dit idee, kun je wat mij betreft net zo goed de Israëlische bedenkers Edo Kariv, Ziv Almog & Amit Stoler neerzetten.

Het verantwoordelijke bureau hoef je dan alleen nog maar aan te passen van TBWA\NEBOKO naar TBWA\Yehoshua. Zo gepiept en dan blijft het toch nog een beetje in de familie.


4 reacties op “Snelle reclamejongens”

  1. Zo snel zijn ze niet die reclamejongens. Ze doen er een jaar over om hetzelfde trucje te leren. Of zouden ze dat opzettelijk doen, zodat het minder opvalt?

  2. @Bert: Het duurde een jaar voordat Bolt weer een record liep…

  3. @Bram: da’s dan ook weer zo. Dan haal ik deze maar uit de oude doos: ‘ken je klassiekers’ :) Alhoewel de advertentie nog maar moet bewijzen of het een klassieker wordt. Ik stem tegen, wie nog meer?

  4. @Bert: Ik stem ook tegen. Het is ook eigenlijk een bruine krokodil…

Roept u maar