Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

donderdag 3 september 2009

Heil slecht!

MassMurderer

“Aids is een massamoordenaar,” kopt de nieuwe campagne van de bureaus Das Comitee uit Hamburg en Regenbogen uit Berlijn. In de uitingen hebben vrouwen seks met dictators en iedereen weet zo langzamerhand wel dat je niet met dicators moet fucken. Het kan je zelfs je kop kosten. Bescherm je tegen het kwaad en doe een condoom om luidt de boodschap.

Hitler, Saddam of een andere belhamel in een advertentie zetten, lijkt in de reclamewereld nog steeds dé formule om stopping power te genereren. Makkelijk, maar misschien toch doeltreffend voor mensen die nog steeds niet weten dat een condoom je beschermt tegen aids.

De ondersteunende website heeft weer alle ingrediënten van een goed geoliede reclamecampagne. Een vette rapvideo trekt uiteraard weer de jongere doelgroep over de streep en er is zelfs de mogelijkheid om een eigen persoonlijke aids-video te maken.

De nieuwste versiertruc voor in de kroeg dus! “Hee, zullen we samen een aids-video maken?” Ieder meisje smelt bij de gedachte dat een jonge gozer zich gepassioneerd inzet voor het goede doel! Maar doe het wel veilig, mannen!


7 reacties op “Heil slecht!”

  1. De campagne is inderdaad slecht, maar de foto’s van de dictators die gebruikt zijn in de advertentie zijn wel vet. Ze zijn gemaakt door Hans Weishäupl. In 2008 presenteerde hij in zijn project “Faces of Evil” de portretten van 13 dictators. Iedere portret was samengesteld uit foto’s van doodnormale mensen van de straat. De foto van Hitler bijvoorbeeld bestaat uit 37 verschillende mensen.

    De gedachte achter het project was dat een dictator in ieder mens kan schuilen. Impressive!

    Check de website: http://www.faces-of-evil.com/index.php?id=129

  2. De symboliek is zo krom als een hoepel en is nog discriminerend ook. Net alsof alleen mannen aids kunnen verspreiden. De man wordt gebruikt om te dienen als metafoor voor aids met het hoofd van een massamoordenaar. Dus alleen mannen hebben aids en maken iemand bewust ziek als ze sex hebben? Verwarrend…

  3. Misschien zijn de vrouwen wel de helden van de posters. Ze hadden misschien al eerder aids opgelopen, en dachten: “Als ik toch sterf, neem ik zo’n pleuris-dictator mee in mijn graf!” Ze hebben zich geslachtofferd voor wereldvrede door aan te pappen met een massamoordenaar. Hulde!

  4. @HoornHooligan: Of, dit is NSFW variant van de ‘zelfmoordpil’ van Hitler…

  5. Het is een raar geheel. Omdat je naar de lelijkste mensen uit de geschiedenis kijkt die sex hebben. En dat is nu net een beeld dat ik niet wil hebben.

    Tweede: het heeft stopping power, maar wel op de meest gemakkelijke manier. Maar of het daardoor echt slecht is? Ik denk van niet, omdat de stopping power van deze ad het wint van de magere gedachte.

  6. Het is een schandalige reclame. Het filmpje vertelt ons letterlijk: ‘Die leuke uit de jongen in de kroeg zou weleens een massamoordenaar kunnen zijn, net als Hitler, want hij heeft HIV”. Waar slaat dat op?

    Deze reclamecampagne zal er echt niet toe leiden dat mensen veilig gaan vrijen; hooguit dat seropositieven nog meer worden buitengesloten dan ze al worden. Het is een filmpje die angst aanjaagt tegen mensen met HIV in plaats van dat ze aansporen tot realistische informatievoorziening tussen veilige en onveilige seks.

    Uiterst discriminerend, dom en ondoordacht!

    Ik verwijs naar de beter doordachte campagne van het AIDS FONDS; “Sluit HIV uit, niet mensen met HIV”.

  7. @Kevin
    Ik denk niet dat je het helemaal bij het juiste eind hebt. Het is niet ‘de man’ die als metafoor dient voor AIDS maar ‘de dictator’. En het gaat er ook niet om dat de dictator(man) bewust HIV/AIDS verspreidt, maar meer om het aantal slachtoffers die gemaakt zijn door de dictators en dat AIDS wat dat betreft ook een massamoordenaar is.

    Buiten dat ben ik het met je eens dat het misschien niet zo’n goede uiting is omdat het klaarblijkelijk verwarrend is. Van de andere kant zijn wij en vele anderen met ons hier al weer even over aan het discussieren en ophef over aan het maken dat het doel van de reclame bereikt is.

Roept u maar