Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

donderdag 2 april 2009

Boekrecensie #1: Hoopla

hoopla-header

Vanaf nu kan je eens in de zoveel tijd een boekrecensie verwachten op Het Roze Olifantje. Zo onregelmatig dat je je klok er niet op gelijk kan zetten. We bijten het spits af met Hoopla, a book about Crispin Porter + Bogusky.

Crispin Porter + Bogusky is een reclamebureau, gevestigd in onder andere Miami. Het bureau werkt allesbehalve traditioneel en is altijd op zoek naar out-of-the-box manieren om merken en producten onder de aandacht te brengen. Ze hebben een heel sterke visie over reclame en passen die toe op klanten als Burger King, Mini en Virgin. Hoopla is niet zozeer een boek om hun werk te presenteren, maar meer een kijkje in de wereld die CP+B heet.

hoopla-voorkant

Het begint al met het vastpakken van het boek. De omslag is gemaakt van schuurpapier en houdt totaal niet prettig vast. Geen toevallig ongemak, vertelt de achterkant: “Whenever you take from the book, the book takes from you.

De credits van het boek geven je een goed beeld van de dosis zelfspot van het bureau.

hoopla-inhoudsopgave

Naast het werk leer je ook de mensen goed kennen: “You can tell a lot about a company by it’s internal e-mails. That’s why a company thinks twice before firing its head IT guy. Anyway, have a peek over the firewall. Feast your eyes on a few e-mails you were never supposed to see.

hoopla-mailconversatie

Misschien wel de succesvolste viral ooit : de Subservient Chicken. Recept: pak een kip, plaats deze in een aftandse woonkamer. Geef de kijker de mogelijkheid om de kip commando’s te geven en voilà: een stuk of 13 miljoen bezoekers (and still counting).

hoopla-subservientchicken

Eén van mijn favoriete cases in het boek is die van Molson. Een Canadees biermerk dat duidelijk aan de kant van mannen staat. Dat gaat nogal snel als biermerk, zul je zeggen. Maar Molson gaat verder, want het helpt ook vrouwen een beter beeld te krijgen van mannen die Molson-bier drinken. Zo plaatsen ze bijvoorbeeld een advertentie in de Cosmo (gericht op vrouwen) met de afbeelding van een man met in zijn armen twee golden retriever-puppy’s en in zijn hand een flesje Molson-bier.

In de Playboy plaatsen ze vervolgens een advertentie (gericht op mannen) die uitlegt dat Molson een advertentie heeft geplaatst in de Cosmo en dat deze advertentie mannen die Molson drinken aantrekkelijker zal maken voor de vrouwtjes.

Hieronder een andere, geinige manier om mannen te helpen. De backcover van de FHM werd door Molson ingekocht om er een cover van een fakemagazine op te plaatsen. Zodra je onverwacht bezoek krijgt, kun je toch een goede indruk maken door snel je FHM om te draaien.

hoopla-molsonbeer

Hoopla geeft je een mooi kijkje in de keuken van CP+B. Niet alleen het werk komt voorbij, maar ook de visie van het bureau krijgt veel aandacht. Verder is het boek goed geschreven. Uit alles blijkt het plezier en de passie voor reclame. Inspirerend boek vol slimme manieren om de doelgroep te bereiken. Verplicht leesvoer volgens Het Roze Olifantje.

Auteur: Warren Berger
Afmetingen: 223 x 31 x 287 mm
Gewicht: 1900 gr
ISBN10: 9063691521
ISBN13: 9789063691523

Verkrijgbaar bij onder meer bol.com en amazon.com

PS. Er gaan al een poos geruchten over een nieuw boek van CP+B dat nog uit zou moeten komen: Hooplanetics. Don’t be fooled! Hooplanetics is allang uit. Het is op sublieme wijze verstopt in het boek Hoopla. Het Roze Olifantje is de kwaadste niet en zal op aanvraag (via info [at] hetrozeolifantje.nl) een hint versturen.


Een reactie op “Boekrecensie #1: Hoopla”

  1. [...] een op internet lichtjaren geleden blogpost schreef De Gouden Leeuw al eens over Hoopla, een boek van CP+B. In dat boek staat ook de briljante case van Virgin [...]

Roept u maar