Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

donderdag 28 oktober 2010

Bezig

Het is geen overduidelijk plagiaat in de zin dat het concept of ontwerp schaamteloos is gekopieerd. Maar de nieuwe commercial van Tempo Team met als thema ‘Blijf bezig’ heeft gevoelsmatig heel veel weg van Achmea’s ‘Waar zijn we mee bezig?’ uit 2008.

Wat sfeer betreft zitten beide adverteerders nagenoeg op één lijn. Dat komt natuurlijk doordat de executie behoorlijk overeenkomt: beide zijn erg druk geweest met plak- en knipwerk. Maar dat is nog maar één overeenkomst.

Het stoort me enorm dat Tempo Team in navolging van Achmea een groot verhaal wil vertellen. Achmea slaagde daar twee jaar geleden veel beter in dan Tempo Team nu. De verzekeraar keek beter, en verder over de eigen schaduw heen.

Dan zijn er de tekstvondsten van de copywriters. ”Van werk mag niemand arbeidsongeschikt worden,” vertelt de voice-over van Achmea ons. Tempo Team stelt daar tegenover: “Anders denken betekent niet dat we vanaf nu alles anders doen.”

Beide commercials worden ondersteund door goed doordachte copy, waarbij ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat het reclamebureau van Tempo Team toch wel erg gecharmeerd was het werk van Achmea’s bureau.

Dat blijkt ook uit de pregnante vragen die worden gesteld. ”Werkt dat nog wel?” is een belangrijke vraag voor de mensen van de uitzendorganisatie. De verzekeraars stellen zich de vraag: “Waar zijn we mee bezig?” Saillant detail in het geheel is dat Tempo Team gretig gebruikmaakt van het woordje ‘bezig’.


Roept u maar