Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

maandag 25 januari 2010

Revolutionaire reclame

Fidel Castro. Mao Tse Tung. Vladimir Lenin. Mahatma Ghandi. Ho-Chi Minh. Rosa Luxemburg. Martin Luther King. Che Guevara. Karl Marx. De Dacia Logan MCV. Ja, de Dacia Logan MCV. Het valt even koud op je dak, maar in de commercial van het, relatief onbekende, automerk Dacia lijkt de koppeling tussen de grote namen uit de geschiedenis en een auto-aanbieding nog vreemder.

Het ene moment kijk je naar een scifi-film featuring de halve geschiedenis aan revolutionairen, het andere moment kijk je naar een lelijk soort pausmobiel met een prijsbord op het dak, midden in een winkelstraat. Ik denk dat televisiekijkend Nederland spontaan checkt of het niet per ongeluk op de afstandsbediening is gaan zitten.

Zo hol, zo leeg en zo irrelevant voor het merk vind je ze maar zelden. De welbekende kritiek ‘je kunt er ieder ander merk achter plakken’ is hier niet onterecht. Op Youtube vind je zelfs meerdere versies zonder eindshot met de uitdaging aan de kijker om er zijn eigen eindshot aan vast te plakken. Maar met welk merk je de commercial ook afsluit, het blijft neigen naar een zapmomentje.


3 reacties op “Revolutionaire reclame”

  1. Nou ik hoor toch iets te vaak verhalen dat het hoesje niet meer gebruikt wordt…
    En daarnaast; wij in Nederland zien bij een wc van een tankstation zo’n ding wel hangen, maar in Frankrijk kom je ze nauwelijks tegen. Loop je hier een willekeurige drogist binnen dan zie je bij de kassa altijd wel een condoom merk prijken, maar ook dat zie je daar niet.
    Frankrijk stikt van de Pharmacy’s, in sommige dorpen zitten er zelfs 3 in dezelfde straat, maar nérgens staan de condooms in de etalage of op de toonbank prijken. En laten we wel wezen, Frankrijk is het land van de liefde, dan denk je toch niet aan ballonnetje om je piemeltje, nee dan denk je aan frenchkissing en van het één komt het ander..

    Zo gek dus nog niet om de Franse jeugd met deze plezante reclame bewust te maken.

    Trouwens, een leuke aanvulling: Condoomautomaten zie je daar niet bij tankstations in de wc, maar luier-automaten daarentegen wel… Tsja hoe zou dat toch komen dat juist die nodig zijn ;-)

  2. Hoe vaak is dit bruggetje al niet gemaakt. Waarvan 1 keer goed, voor Apple: think different.

  3. Ik viel van mijn stoel toen ik deze van de week op tv zag. Wat smakeloos. Echt een belediging voor de getoonde personen. Revolutie in mensheid of revolutie in techniek vind ik nogal iets anders.

Roept u maar