Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

woensdag 9 september 2009

Eens een dief, altijd een dief

Nuts-stolen

De hedendaagse consument bereiken valt niet altijd mee. We worden steeds inventiever in het schreeuwen om aandacht. De reclameman of -vrouw vandaag de dag kijkt naar alles met de vraag: “Kan ik daar een boodschap op communiceren?”

Roltrappen, bagagebanden, deurklinken, stoepen, et cetera. Alles wordt misbruikt om de boodschap van zender naar ontvanger te krijgen. Sommige middelen zijn zo inventief, dat ze potentie hebben om uit te groeien tot medium. Er zit een vreemd soort spanningsveld tussen jatwerk en een nieuw mediamiddel.

De tweede die bijvoorbeeld reversed graffiti gebruikte, werd beticht van jatwerk. Nu zien we het als een middel om je boodschap op ludieke wijze onder de aandacht te brengen.

Werd de eerste viral ooit, ook viral genoemd? Wist van Gogh destijds dat hij tot de post-impressionisten hoorde? Stamt het woord eekhoorn af van het engelse woord voor eikel, acorn? Vragen waar ik als Paarse Krokodil nu ook geen antwoord op heb.

Evenals op de vraag: hoeveel keer moet een idee gejat worden om het als nieuw mediamiddel te betitelen? 4 keer? Dat is in ieder geval het aantal keren dat ik het idee tegenkwam om bekeerde zakkenrollers in te zetten.

Deze zogeheten putpockets worden ingehuurd om briefjes of geld in zakken van onoplettende consumenten te stoppen. Aanschouw hier de vier varianten die ik vond.

Vodafone Phone Insurance

well_meant-thieves-small

Putpockets van TalkTalk

Mumbai Railway Police (Cannes Lion 2009)

Reverse pickpocket van Burger King

Ik vind het vooralsnog te vroeg om dit als medium te betitelen. Gewoon gejat dus. 4 keer gejat, om precies te zijn.


3 reacties op “Eens een dief, altijd een dief”

  1. Als ik een kleine kanttekening mag maken wil ik toch even zeggen dat het vierde filmpje van Burger King niet helemaal in het rijtje past. Bij de eerste drie wordt de boodschap inderdaad op dezelfde manier doorgegeven(via een briefje oid in de zak stoppen) en is dat het medium. Bij Burger King is het medium gewoon TV en laten ze in hun commercial de trend van putpocketing zien.

    But maybe that’s just me antf*cking…

  2. @Sven: Scherp, scherp. Het is natuurlijk niet helemaal appels met peren vergelijken, eerder jonagolds met elstars, if you snap wat ik bedoel. Dat Burger King het ook als guerrillastunt gedaan heeft is ook niet echt te vinden. Ik vond nog wel dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=kp0_66FpzNM , maar of dat iets bewijst…

  3. @De Paarse Kroko
    Ik snap het helemaal, maar ik moest natuurlijk even uittesten of jij het snapte.. snapte!

    Dit filmpje bewijst alleen hoe beinvloedbaar geflipte amerikaanse kerkwij..vrouwen zijn. Denk dat dit helemaal los staat Burger King, anders dan dat het een inspiratie is geweest.

Roept u maar