Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

dinsdag 7 juli 2009

Zo gewonnen, kortingsbonnen

waardebon

Negen van elke tien Amerikanen maakt tegenwoordig gebruik van kortingsbonnen. Zes van de tien gaan ernaar op zoek. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van handelsvereniging PMA. In Nederland is zo’n onderzoek naar het effect van kortingsbonnenacties niet gedaan.

Econome Henriëtte Prast denkt dat de cijfers in Nederland best overeen kunnen komen met de Amerikaanse. En als iemand iets kan weten van die cijfers, dan is zij het. Als bijzonder hoogleraar Persoonlijke Financiële Planning aan de Universiteit van Tilburg en schrijfster van Geld & Geluk en Geld & Gevoel, heeft ze meer verstand van waarde- en kortingsbonnen dan van goede boektitels.

Terug naar de kortingsbon, de even effectieve als klassieke bevorderaar van kooplust. Onderschat hem niet. Dankzij hem kopen mensen spullen die ze anders nooit zouden hebben gekocht. De bonnen zorgen niet alleen voor korting, maar ook voor productbekendheid. Neem de insectenlamp van Marskramer. Nog nooit gezien, maar altijd al willen hebben. En daar ga je: kopen, meenemen en aanzetten.

Acties met kortingsbonnen kennen meer voordelen. Zo is de respons erop doorgaans aanzienlijk en meetbaar. Wie kortingsbonnen uitgeeft, kan zelf zijn publiek bepalen. En kortingsbonnen zijn eenvoudig te fabriceren.

Tot slot: in tijden van recessie behoeden ze bedrijven voor de ondergang, omdat consumenten dan gevoeliger zijn voor korting. In dat verband nog gauw: met Bridgetools, een bedrijf dat kortingsbonnenacties opzet voor haar klanten, gaat het nu zo goed dat ze vacatures heeft voor slachtoffers van de recessie.


Een reactie op “Zo gewonnen, kortingsbonnen”

  1. Het inzetje suggereert dat de insectenlamp 19,99 met bon kost en 12,50 zonder.

    Heb niks gezegd…vormgeef dingetje… ik ben d’r niet…

Roept u maar