Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

zaterdag 14 maart 2009

Maak een einde aan snoepreclame!

jeugdjournaal snoepreclame

Reclameverboden bestaan al zo lang als reclame bestaat. Er zijn altijd mensen of groepen mensen die tegen een specifieke uiting of tegen reclame voor een complete productcategorie protesteren. In de jaren 20 van de vorige eeuw bijvoorbeeld werd op initiatief van de bisschoppen een commissie ingesteld die toezicht hield op de advertenties in katholieke dagbladen. Niet-passende uitingen werden rigoreus geschrapt of aangepast.

Recent zagen we het reclameverbod op rookwaren. En nu is snoep weer eens aan de beurt. (Eigenlijk horen we het al jaren.) De Consumentenbond vraagt om een verbod op snoepreclame gericht op kinderen jonger dan twaalf jaar. Het Jeugdjournaal berichtte hier vanavond uitgebreid over. Mooi om te zien dat de doelgroep zelf nogal verdeeld is. Zie ook de poll op de site van het Jeugdjournaal. Het is ook best lastig. Ik twijfel, maar ik neig naar een verbod. Jij?


Roept u maar