Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

maandag 18 juli 2011

Zeeman maakt van jatten de nieuwe mode

Op de Amsterdam International Fashion Week werd een nieuw merk gelanceerd: Frank. Maar wat niemand wist of kon vermoeden, is dat Zeeman TextielSupers achter het nieuwe, hippe merk zit. Want ‘goede kleding en textiel hoeft niet duur te zijn’ klinkt het credo van Frank.

En dat maakt Zeeman the talk of the town van het moment. Hun stunt op de Amsterdam International Fashion Week gaat goed het internet over. Maar waar Zeeman uit alle hoeken complimenten krijgt voor hun briljante stunt, wil ik er een kanttekening bij plaatsen. De stunt is qua gedachte 1 op 1 een kopie van het bekroonde D-project van Ikea.

De Zweedse meubelgigant stond namelijk in 2006 op de Woonbeurs, vermomd als nieuw designcollectief D-project. Een strakke designstand lokte nietsvermoedende bezoekers naar binnen om ze daar de boodschap ‘Vergis je niet in de prijs’ mee te geven. Alle meubels in de stand waren namelijk van Ikea. Op deze manier bewees Ikea dat mooi design niet duur hoeft te zijn.

De stunt van Zeeman is een geslaagde. De gezichten van de beteuterde fashionistas zijn goud waard. Maar naast dat het idee van Zeeman een kopie is, vind ik de actie van Ikea ook beter. De stunt van Zeeman werd gedaan voor het oog van het modewereldje; mensen die totaal niet tot hun doelgroep behoren. En zoals bij veel guerrilla dezer dagen, vindt het echte effect van de stunt pas plaats op internet als het casefilmpje online verschijnt. De actie van Ikea vond plaats op de Woonbeurs, voor het oog van hun doelgroep: interieurshoppende consumenten.


11 reacties op “Zeeman maakt van jatten de nieuwe mode”

  1. Het filmpje is 40.000 keer bekeken dus de (online) spin-off zal zeker meer inpact hebben dan de actie ter plaatse zelf.

  2. Ik ben benieuwd of r ook pashokjes bij de Zeeman komen.

  3. @Gerard: Onder die bakken is toch plek zat?

    On Topic: Wat vonden de bezoekers van die modeshow nou van die kleding? Want op het filmpje lijkt het niets bijzonders. En Zeeman wil met deze stunt toch juist aantonen dat trendy kleding ook goedkoop kan??

  4. Ik vind de stunt wel geslaagd! Er zijn wel meer dingen gekopieerd in de reclamewereld, dat is geen big deal.

    Deze stunt werkt, omdat het nu bij een groot publiek daadwerkelijk het idee oproept dat je bij Zeeman ook leuke kleren kunt scoren. Dus voor het huidige Zeemanpubliek niet zoveel aan de hand, maar wel mooi een extra doelgroep aangeboord!

  5. Geweldige actie! Ik vind het onderwerp “Zeeman maakt van jatten de nieuwe mode” net even iets te gemakkelijk. Van jatten is in mijn optiek geen sprake. Zeeman laat op geheel eigen wijze, met een totaal andere productgroep dan de Zweedse meubelgigant, zien dat “mooi” niet duur hoeft te zijn. Dat thema is wat mij betreft de enige overeenkomst en daarom kun je van jatwerk niet spreken, in mijn beleving tenminste. Knap gedaan, geweldig om die verbijsterde gezichten te zien.

  6. @Marco: er is nog een duidelijke overeenkomst tussen de twee. Het undercover gaan en in het hol van de leeuw je product als een duveltje uit een doosje laten springen. Beide acties zetten de kijker / bezoeker op het verkeerde been en presenteren uiteindelijk een soortgelijke boodschap. Genoeg overeenkomsten om het gejat te noemen. Het maakt het idee van Zeeman niet minder slim maar wel minder uniek.

  7. Dat mooi niet duur hoeft te zijn was natuurlijk ook precies de reden dat IKEA ‘anoniem’ op de woonbeurs stond.

  8. Hij doet me ook denken aan deze (veel leukere) guerillastunt van het Leger des Heils tijdens een Fashion Week in Noorwegen: http://www.ditisdik.nl/2010/11/26/guerrilla-surprise-youre-on-the-catwalk/

    Volgens Fashion Week directeur was de Zeeman actie daarbij geen succes: “… zaal was behoorlijk leeg, en er was helemaal geen pers…” #NRC

    Maar goed, het online publiek is blijkbaar snel tevreden want de views blijven stijgen. Toch leuk voor ze.

  9. [...] Het Roze Olifantje vindt dat IKEA beter de doelgroep heeft opgezocht, namelijk de interieurshoppende mensen. Op de Amsterdam International Fashion Week liep de doelgroep van Zeeman niet rond. Daar heeft het reclameblog een punt; ware het niet dat een je met een guerrilla-actie indirect je potentiele klanten bereikt, door middel van een hoop free publicity. [...]

  10. Frank is te koop in de webshop. Het ging Zeeman niet om de mensen die daar op de beurs aanwezig waren te bereiken. Het ging ze om de buzz die het op internet zou genereren. En die is enorm. Iedereen ziet graag hoe de modewereld te kakken wordt gezet.

  11. [...] het een beetje voelt als de actie van Zeeman op de fashionweek – goeie stunt, maar niet tussen je doelgroep – is het wel een goed [...]

Roept u maar