Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

dinsdag 26 april 2011

Het haakje van Heineken

Koninginnedag 2011 staat voor de deur, en dus zullen er deze week weer vele inhakers te bewonderen zijn in dagbladen, tijdschriften, reclameblokken en pop-up banners.

Vanochtend liep ik deze abri-uiting van Heineken tegen het lijf. En ondanks dat ik als doorgewinterde reclamebeer het concept goed begrijp, vraag ik me af of iedere voorbijganger deze poster direct snapt. Ik zeg snapt, omdat het gegeven van het afplakken van je gewenste kraamplekje wellicht alleen in Amsterdam bekend online casino is.

Ik zeg direct, omdat de boodschap op de beplakte hand best lastig te lezen is als je op snelheid voorbij komt brommeren, fietsen, autorijden of segwayen. Conclusie: ik had op iets beters gehoopt van Heineken, zeker na alle lof rondom de bekroonde “social networks”-advertentie.


9 reacties op “Het haakje van Heineken”

  1. Aha! Nu vat ik ‘m! Bedankt voor de uitleg. Het blijft behelpen als je niet uit de Randstad komt.

  2. [...] gespot door Het Roze Olifantje: deze Heineken abri. Die natuurlijk inhaakt op Koninginnedag. Alhoewel… [...]

  3. In Utrecht zou je hem ook wel snappen hoor. Maareh.. hangt hij door heel NL? Kan me voorstellen dat dit een inhaker in alleen A’dam is. En dan lijkt me dat mensen hem zo doorhebben

  4. Kom op Bruine Beer, dit is een prima inhaker. Vrijmarkten zijn niet voorbehouden aan de Randstad en het fenomeen ‘plaats bezetten’ is buiten dorpen als Boekel ook wel gekend. En als iedere abri op snelheid leesbaar moet zijn, dan is 80% voer voor de Bruine Beer.

  5. Of dit de aandacht van de Bruine Beer waard is, vraag ik me ook af. Wel valt het me op dat het ‘bezet’-haakje ook gebruikt wordt door Radio 538. Paarse Krokodil?

  6. Ik vind het een ‘vieze’ uiting. Een soort pleisters op een hand, tegen een lelijke oranje achtergrond… Ik krijg er in elk geval geen trek in bier van. Van Heineken had ik toch iets beters verwacht, qua inhaker. Een terechte poepbruine beer!!

  7. [...] mijn vorige post zijn veel verschillende verschenen. Niet iedereen was het met me eens dat ik de Heineken-advertentie classificeerde als Bruine Beer. En dat hoeft natuurlijk ook niet. Toch houd ik reclameliefhebbers [...]

  8. Ik ben het niet met je eens Bruine Beer. Ten eerste denk ik dat dit niet perse een fenomeen uit de Randstad is, maar van iedere troepmarkt waar het een beetje druk dreigt te worden.

    Ten tweede denk ik dat iedere josti die een beetje fantasie heeft snapt wat ze hier bedoelen. Ik kan me nog herinneren dat ik jaaaaren geleden(jaren 90 ergens) in de bus door Den Bosch kachelde en toen had volgens mij ook Heineken een K-dag inhaker waarbij ze iets hadden afgeplakt in een abri. En ondanks dat ik nog nooit in de Randstad was geweest snapte ik hem meteen! En dat komt misschien ook wel door mijn derde punt.

    Dus ten derde: ik denk dat het fenomeen BEZET plakken door alle media zo vaak is uitgelicht dat iedereen die niet onder een steen leeft het wel ooit meerdere malen heeft gezien en het dus zou moeten kennen. Iedereen weet tenslotte ook dat Osama dood is en dat hebben ze ook niet in -ik noem even een willekeurige provincialen stad- Tilburg gedaan!

    Dus fijne bruine beer van me.. geef deze post maar snel even door aan een van die andere dierenvriendjes van je.

  9. Wat een ontzettend SLECHTE advertentie inderdaad! Ik zie ‘m nu pas (Koninginnedag is al achter de rug), maar shame on Heineken dat ze zo’n knullig en a-creatief ding goedkeuren. Grappig ook dat Jos Tibant hierboven het wel een goede advertentie vindt, omdat ‘het fenomeen BEZET plakken door alle media zo vaak…’ etc. I rest my case.

Roept u maar