Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

woensdag 9 maart 2011

Bing it on!

Zoekmachinemarketing is booming. En Google is dus de bomb. Want niet alleen is Google met grote afstand de meest gebruikte zoekmachine, het merk heeft het voor elkaar gekregen om de activiteit ‘iets opzoeken op internet’ te vervangen door een werkwoordsvorm van de merknaam: googelen.

De suprematie van Google wordt al jarenlang aangevochten door Microsoft, met zijn eigen zoekmachine Bing als troefkaart. Maar ik twijfel nog steeds aan de tactiek die Microsoft jaren geleden al heeft ingezet om Bing populair te maken. De softwaregigant is namelijk geforceerd bezig met het verwerkwoorden van hun zoekmachine. Steeds vaker zie je in tv-shows product placement van Bing met de tekst ‘Bing it’.

In 2009 berichtte DutchCowboys er ook al over. En ik vraag me af of er ondertussen progressie is geboekt. Is het niet te makkelijk om een me-too-strategie kiezen als je een me-too-product hebt? Gaan ze zo de strijd met Google winnen? Of is het juist dé manier om langzaam terrein te winnen? Vuur met vuur bestrijden zeg maar.

Vergelijk het met een raamdecoratieproduct dat probeert om de nieuwe Luxaflex te worden, of een lijmstiftenmerk dat de nieuwe Prittstift wil zijn. Ik denk dat het niet gaat werken. Zie ook dit leuke filmpje. Maar ik ben maar één Witte Geit natuurlijk. Dus heb je ook een mening over Bing it? Er is ruimte genoeg in de comments. Bing it on!


6 reacties op “Bing it on!”

  1. Wat zegt die Aziaat aan het eind? ‘The best -’ en dan? Ik wilde er niet over beginnen, maar inmiddels houdt het me erg bezig.

  2. Yahoo heeft precies hetzelfde ooit geprobeerd, met de zin “Do you Yahoo?” Maar zoiets afdwingen werkt niet. Volgens mij heeft Google het woord ‘googelen’ ook nooit opgedrongen aan de menschen, maar is dat gaandeweg onstaan.

  3. Deze strijd zullen ze nooit winnen, google blijft hun toch een stap voor (hoogstwaarschijnlijk). Of ze moeten met iets komen dat wel zo baanbrekend is.

  4. @Erwin: My best guess: “The best fun operation is one that actually does the job.”

  5. Ondanks alle commentaar presteert Bing steeds beter en zelfs Google voel de adem van Bing al. Een voorspelling doen of Bing Google kan overwinnen is onmogelijk. Wel staat vast dat de zoekmachine die succesvol social media goed kan ontsluiten in zijn zoekresultaten de grootste kans maakt de winnaar te worden. Let op: ook Facebook moet niet onderschat worden. Na implementeren van het eigen advertentie systeem kan een volgende aanval op zoeken volgen. Dus Google let op je knikkers. Groet, MMW.

  6. Google it with Bing? Lost race I say

Roept u maar