Het Roze Olifantje – Ik denk er niet aan

woensdag 20 oktober 2010

Een knap geregisseerde promotie

Morgen doet de Reclame Code Commissie uitspraak over de klachten die zijn geuit over de promotie van de film Sint. Volgens de site van de RCC ‘achten klagers de reclame-uitingen voor deze film niet geschikt voor jonge kinderen’.

Daar kan ik inkomen. Maar ik vraag me wel af hoe, waar en wanneer kinderen die nog in Sinterklaas geloven in aanraking komen met die reclame-uitingen. De trailer is bijvoorbeeld gekeurd voor 12 jaar en ouder en zal toch niet voorafgaand aan de nieuwe bioscoopfilm van Ernst & Bobbie worden vertoond? Ook op Zapp en Nickelodeon heb ik die trailer nog niet gezien.

De filmposter zouden de jonge gelovigen misschien op straat of in de bioscoop kunnen tegenkomen. Maar hoe shocking is die poster? Volgens de RCC zijn er vele honderden klachten binnengekomen. Dat is een hoog aantal voor Nederlandse begrippen. De zaak levert heel wat commotie op en de aandacht in de pers is enorm.

Het doet bij mij het vermoeden rijzen dat het allemaal wel eens geregisseerd zou kunnen zijn. De film op zich is een niemendalletje. Een flauwe 2010-mix van De Lift en Amsterdamned met een mager Sinterklaassausje.

Lopen de bioscopen daar nog voor vol? Ik waag het te betwijfelen. Elke vorm van extra aandacht is dan toch mooi meegenomen: elke klacht telt. En de regie daarover kun je wel overlaten aan Dick Maas.


Roept u maar